I løpet av koronatiden har næringsforeningen hatt, og har fremdeles, løpende møter med kommunens administrative og politiske ledelse, NAV og sentrale aktører for å diskuterer og ivareta næringslivets interesse og muligheter gitt enhver tids gjeldene nasjonale  føringer  for smittevern.
Smittekurven i Norge går i riktig retning, og Grimstad har så langt vært beskjedent utsatt, noe vi ønsker å bidra til at fortsetter.
Samtidig tilsier alle signaler at Sørlandet og Grimstad mest sannsynlig får et økt besøkstrykk når “alle” Nordmenn i år skal feriere eget land. Dette gir på den ene side Grimstad en unik mulighet til å revitalisere sin posisjon som Sørlandets flotteste perle, på den andre side krever det ekstra forarbeid og samhandling for å ta imot gjestestrømmen på en forsvarlig måte og samtidig tilrettelegge slik at næringslivet kan yte sine tjenester til årets turister.

Næringsforeningen har hatt dialog med flere av våre reislivsaktører og vi deltar sammen med turistkontoret i Visit Sørlandets fora for regionens destinasjonsselskap. Basert på innspill og behov fra bransjen, har vi sammen med kommunen etablert et fora som bidrar for at Grimstads kan fremstå som en TRYGG, TILGJENGELIG OG TRIVELIG besøksdestinasjon i årets høysesong. I forumet sitter ordfører og ulike enhetesledere fra administrasjon, turistsjef, sentrumsselskapet og næringsforeningen.

Kommunen positive til å bistå serveringsnæringen i sommer
Etter dialog med bransjeaktører har GNF spilt inn til kommunen mulighet for å se på utvidelse av serverings-/ skjenkesteder i byen i sommer som tiltak for å overholde nasjonale retningslinjer for korona-vern og samtidig sikre nok kapasitet til å forsvare drift økonomisk. Temaet har vært drøftet i forumet og kommunen er positive til tiltak forutsatt at aktuelle aktører i god tid kommer med skriftlige henvendelse der det tydelig fremgår ønskede områder, at områdene ikke hindrer utrykning etc samt at drift av slike områder skjer iht gjeldende regelverk og med korrekte bevillinger. Sentrumsselskapet er kontaktledd for saken fremover.

Grimstad på Google 10-på-topp liste, kommunen gir støtte til skreddersøm for Grimstad i nasjonal sommerkampanje
Grimstad er allerede  på Googles 10-på-topp liste over feriemålsøk. Kommende uker vil Visit Sørlandet kjøre en stor nasjonal digital kampanje i “Kampen om norske sommergjester”. Produksjon av kampanjen gir også mulighet for lokale destinasjoner til å få skreddersydd og plassert  en film fra sin destinasjon. Næringsforeningen har vært initiativtaker til at Grimstad får slik skreddersydd film som gjør at vi Grimstad kan delta i posisjoneringsløpet, og bransjen får en film som kan gjenbrukes kommende sesonger . Det er svært gledelig at Grimstad kommune har sagt ja til å finansiere kampanjen som en støtte til lokal reiselivsnæring som står i en krevende situasjon. Turistkontoret og næringsforeningen har vært primus motor. Prosjektet er nå løftet inn i samarbeidsprosjektet Grimstad Hele Året og føres videre under ledelse av prosjektmedarbeider  Ingunn Songe Tveit.

Grimstads serveringsnæring åpner i tråd med nasjonale kjøreregler 
Byens serveringsdrivere åpner forsiktig sine tilbud i tråd med nasjonale kjøreregler, og gleder seg til å hilse nye og gamle gjester velkommen. “Små skritt sammen – en vennlig reminder om at det er lov å hygge seg, men felles ansvar å overholde nasjonale kjøreregler.” Café Galleri åpnet onsdag, Smag & Behag åpner fra fredag. Platebaren Grimstad, Cafe Ibsen, Apotekergaarden, Fru Juske er oppe med begrensede åpningstider.

Spørsmål ifht årets høysesong for reiseliv, smittevernstiltak, veiledere, hva skjer, er åpent  etc kan rettes til Grimstad Turistkontor. Kontaktinfo finner du her.
Åpningstid turistkontoret:
Fra 19/5: Man-fre kl 10-16
Fra 20/6: Man-fre kl 9-17, lør-søn kl 10-16

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support