Forprosjekt

Forprosjekt "Destinasjon Grimstad - Reasons to come"

21. desember 2020 | Tekst: Hanne Gulbrandsen
Sammen med våre reiselivsaktører ønsker vi bidra til felles og aktiv tilrettelegging for å kunne ta i bruk Grimstads ikke-utnyttede potensialer som helårs reislivsdestinasjon. Hvordan kan vi sammen legge mål og strategier for å posisjonere Grimstad som en bærekraftig destinasjon kjent for kulturarv, teknologi og verdiskapning?


Et hav av muligheter - forprosjekt Destinasjon Grimstad 

Grimstad har internasjonale brands som Ibsen og Hamsun, Sørlandets flotteste skjærgård, lokale råvarer og kunsthåndverk av ypperste kvalitet, skjulte naturopplevelser og kulturskatter, teknologi i verdensklasse - mulighetene er mange!


«Forprosjekt Destinasjon Grimstad (FPDG) skal bidra til å se på grunnlaget for hvordan vi med utgangspunkt i Grimstads uforløste opplevelsespotensial sammen kan utvikle sesonguavhengige fyrtårnsopplevelser for å styrke Grimstads attraksjon som besøksdestinasjon."


Grimstad- Reasons to come: Forprosjektet skal resultere i et hovedprosjekt Destinasjon Grimstad med definerte fyrtårn/ hovedsatsninger og klare målgrupper - der det legges vekt på å styrke Grimstad som besøksmål utover sommersesongen med visjon om å:

- Utvikle Destinasjon Grimstad kjent for kulturarv, bærekraft og verdiskapning

- Bidra til flere helårs arbeidsplasser, økt verdiskapning og lønnsomhet for reiselivs- og opplevelsesnæringen.

- Identifisere, markedsavklare og forankre Grimstads lokale/regionale fortrinn og historier for økt samarbeid,  videreutvikling og verdiskaping.

- Bidra til å øke attraksjonskraften for Grimstad som bo-, arbeids-, etablerings-, utdannings- og opplevelsessted, og det skal bidra til verdiskapning og sysselsetting i Grimstad og omegn.


Destinasjon Grimstad ønsker deg som vil være med å definere, pakke, teste, selge og/ eller levere unike Grimstad-opplevelser utover sommersesongen velkommen ombord på en spennende reise. Foprosjektet eies av Grimstad Næringsforening, designdrevet prosessledelse forestås av Egde Consulting og Grimstad Turistkontor står for prosjektledelse. Konseptet er et resultat av arbeid gjort i næringsforeningens ressursgruppe for reiseliv, samhandlingsprosjektet Grimstad Hele Året og avholdte idéverksteder med ulike medspillere. Forprosjektet vil gå frem til sommeren 2021 og realiseres med støtte fra vår hovedsamarbeidspartner Sparebanken Sør og Regionalt Næringsfond.


Nysgjerrig på å vite mer, bli med i prosessen? Meld deg på Kick-off torsdag 14. januar kl 8.30