
Ølbrygging AS med formidabel vekst og primus motor for inkluderende arbeidsliv
Over 50 % økning i netthandel
Generell netthandel har på landsbasis økt 25-30%. Hos Ølbrygging har netthandelen økt med 50 %, noe som i følge daglig leder, Karl Einar Karlsen ikke kan tilskrives korona alene. Ombygging av lager og bedre produkter ga en solid økt netthandel før koronaen kom, men salget doblet seg da landet «stengte» medio mars.
Inkluderende arbeidsliv vinn-vinn for alle parter
Teamet i Østerhus har travle dager, både på lageret og i utsalget, og har stadig behov for arbeidskraft, men erfarer at rekruttering kan ta tid. Ølbrygging AS samarbeider med vernede bedrifter som Avigo, Jobbsentralen, Varodd og Mølla Vekst i Forland og bidrar til inkluderende arbeidsliv. I følge Karlsen, finnes det mange gode ressurser som gjennom tilrettelegging blir flinke og bidrar positivt i bedriften. Virksomhetene forstår at Ølbrygging AS er en kommersiell aktør og ser dets behov. Det gjør at Ølbrygging sier de får gevinst av å ta i mot, lære opp og forme folk. De tar en del av samfunnsansvaret for inkludering og gir mange en gylden jobbmulighet. Jobbsentralen, som ifjor hadde 350 deltakere gjennom systemet, er prisgitt samarbeid med privat næringsliv. Avdelingsleder Thor-Erik Austenaa understreker at samspillet med bedrifter som Ølbrygging, som viser stor forståelse for hvordan det jobbes, er helt fantastisk.
Vil du vite mer om å være IA-bedrift? les her.
Kilde: Grimstad Adressetidendes artikkel 21/11-20.