Er nettsiden din Korona-klar?

Er nettsiden din Korona-klar?

24. april 2020 | Tekst: Hanne Gulbrandsen
Søketrafikk på Google for planlegging av ferie i Norge begynner ta seg opp. Er dine nettsider klare for å ta imot kundene? Både Visit Sørlandet og Visit Norway ser at nettrafikken går oppover. Det er stor usikkerhet blant dine potensielle gjester om hvem som er åpen eller kommer til å være åpen samt hvilke tiltak som gjøres for å ivareta retningslinjene i forbindelse med koronasmitte. - Det er utrolig viktig å ha informasjon rundt dette godt synlig på forsiden. Uansett hva situasjonen er må man informere om det, selv om det «business as usual», sier Bodil Sandøy Tveitan hos Visit Sørlandet (USUS). De har sjekket sine medlemmers nettsider og oppdaget at ca halvparten har et forbedringspotensial da de tilsynelatende befinner seg i en verden uberørt av korona. «Det er kjempeviktig at potensielle kunder som kommer inn på nettsiden blir tatt imot like godt som om de spaserer inn hoveddøra», sier Tveitan. DETTE BØR KOMME TYDELIG FREM PÅ NETTSIDEN Informasjon om hvordan koronasituasjonen påvirker din bedrift og dine gjester bør ligge tydelig øverst på nettsiden eller i et eget pop-up vindu, slik at gjestene umiddelbart ser at du som bedrift har tatt grep for å håndtere situasjonen. Bildet viser hvordan en pop-up med koronainformasjonen til de som besøker nettsiden kanse ut. Skjermdump: www.trollaktiv.no SLIK GJØR DU - TIPS! Visit Sørlandet har laget en side med tips til hvordan gjøre nettsiden klart til å ta mot kundebesøk, utovergrunnleggende koronainformasjon. Les tipsene her. Kilder: usus.no og dykking.no Hovedbilde: Lånt fra Grimstad turistkontor